Det kan du opleve på NOCAs netværksmøder – glimt fra en dag hos Arla

the iceberg illusion
Det var årets første møde i gruppen for Employer Branding. Vi skulle mødes hos Arla, hvor både de og Danfoss præsenterede deres arbejde med at gøre deres medarbejdere til ambassadører for virksomheden. Hverken Arla eller Danfoss har endnu fundet ’den gyldne løsning’, men de er i gang og de rykker sig. De fortalte om de udfordringer, de havde stødt på indtil nu, og lukkede os helt ind i deres strategiske overvejelser.

Alle stole i lokalet var taget, og vi måtte hente et par ekstra så vi kunne få plads til alle. I gruppen var vi enige om, at det er vigtigt, at bruge virksomhedens medarbejdere og ledere i arbejdet med Employer Branding – da de jo netop kan fortælle den gode historie om, hvorfor deres virksomhed er en attraktiv arbejdsplads.

”Men hvordan finansierer vi de nye projekter?” ”Og hvordan får vi lederne til at tage ansvar for virksomhedens employer branding?”

Spørgsmålene er mange og diskussionen summer. Vi brød ud i mindre grupper, og diskuterede bl.a. hvad der skal til for at få medarbejderne med ombord på ideen om at være ambassadører, og hvordan vi kan holde liv i sådan et ambassadørprogram på længere sigt. Alle bød ind, og snakken i grupperne var engageret og passioneret.

Vi rundede dagen af med at samle op på dialogerne i grupperne. Der er kom rigtig mange gode ideer frem på mødet, og vi var nu klar til at gå hjem og starte processen hjemme i vores virksomheder. Vi har ikke en færdig køreplan, men som vi talte om på mødet, så er det også helt OK.

Der kom dog nogle pointer frem på mødet, som vi alle var enige om. Heriblandt at et fokus på data er centralt. Ambassadørstrategier og brugen af sociale medier er stadig nyt for de fleste af os i HR, og det kan også virke en smule fluffy. Det er derfor essentielt, at vi begynder at indsamle og bruge den rette data. Både i forhold til, at kunne måle på effekten, men også til at argumentere for, hvorfor der skal afsættes finansiering til employer branding – og hvorfor det kan være en strategisk fordel for organisationen.

Ligesom på billedet med isbjerget handler det om, at når vi åbner op og fortæller om alt det der ligger bag ved vores successer og udfordringer, så får vi en langt mere nuanceret dialog og forståelse for hvad der sker – og hvordan vi kan omsætte det til noget brugbart i vores egne organisationer. I NOCA har vi erfaret, at vi sammen bliver stærkere gennem videndeling.

Tilføjet 27. februar 2017.

Network of Corporate Academies

Become part of Denmark's leading HR network and create value in your organisation!

Log in

To log in to NOCA.dk, you as NOCA member must use the email address you provided to NOCA as a username along with the password that was provided to you. If you have trouble logging in, please contact the webmaster at: noca@noca.dk
Forgotten password? click here