Neuroscience og læring – hvor lærer vi mest?
Der er nu venteliste til dette arrangement.
Hvis du tilmeldinger dig efter d. 29. september er du på ventelisten og får en mail fra NOCA ca en uge inden mødet, hvis der er pladser ledige.
Neuroscience og læring – hvor lærer vi mest? I en tid, hvor tid til uddannelse og udvikling skal tilpasses en travl virkelighed og hvor tid væk fra jobbet betragtes som en væsentlig omkostning, er det vigtigere end nogensinde at fokusere på at optimere den læring, vi har brug for. For alternativet er ikke at undlade ny læring.
Det er derfor interessant at se på, hvor og hvordan vi lærer bedst og om dette varierer, i forhold til hvad vi skal lære. De senere år har forskningen indenfor neuroscience og læring i stigende grad været koblet til sociologiske studier for at kortlægge, hvor og hvordan vi lærer bedst. Denne nye viden bliver i stigende grad interessant i forhold til, hvordan vi tilrettelægger uddannelse og udvikling i vores organisationer; ikke mindst i forhold til om læring nødvendigvis skal foregå i klasselokalet eller i andre sammenhænge – på jobbet eller i selskab med computeren, spil, bøger, sociale medier o.a.
Oplæg:
Tina Gaardsøe Albrechtsen, Head of Global Training and Development i Rambøll, deltog i 2015 i, hvad hun selv kalder, ”den bedste konference, hun nogensinde har deltaget i” i New York om Neuroscience og er blevet meget nysgerrig på, hvad dette betyder for den måde, Rambøll fremover skal designe og drive f.eks. ledelsesudvikling på.
Til at kaste lys over neuroscience forskningen i forhold til læring har vi inviteret Andreas Lieberoth, post doc ved Aarhus Universitets Interacting Minds Center, der selv forsker i dette spændende område.
Hukommelse kan føles som et kolossalt arkivskab, hvor viden og oplevelser stables op for enten at forsvinde eller stå klar, når de skal bruges. Hjerneforskningen viser imidlertid, at vi ikke bare har én hukommelse, men adskillige hukommelsessystemer, der til daglig arbejder sammen for at forme vores identitet såvel som vores faglige viden. For eksempel lagres overraskelser og oplevelser helt anderledes end boglærdom. Hver af disse kan være indgangen til læring, men stoleskolens traditionelle sid-og-lyt format er sjældent det bedste, hvis man skal tro forskningen i krydsfeltet imellem uddannelse, praksis og hjerne.
Kom og vær med til at drøfte, hvordan vi i vores organisationer kan bringe denne nye viden ind i ledelses- og kompetenceudvikling.
Hvor & hvornår:
Cphbusiness
Nansensgade 19
1366 København K
lokale 4.08, 4. sal
Torsdag den 24. november 2016
Kl. 10.30 til 15.30
Der er nu venteliste til dette arrangement. Hvis du tilmeldinger dig efter d. 29. september er du på ventelisten og får en mail fra NOCA ca en uge inden mødet, hvis der er pladser ledige.
Interesserer du dig for ‘Learning and Development’? Læs mere om temaet her!