Effekten af ledelsesudvikling (Online)
Hvor god er jeres ledelsesudvikling?
Strategisk forankret ledelsesudvikling er ofte en stor investering, som kræver mange ressourcer både fra ledergruppen og fra HR. På trods af denne store investering, er det dog kun 24% af de førende globale organisationer, der forsøger at måle på effekten af deres ledelsesudvikling (McKinsey, 2018).
Hvordan vurderer vi effekten af organisationens ledelsesudvikling?
Ved dette NOCA-arrangement gennemgår vi to forskellige perspektiver på effekten af ledelsesudvikling – et praktisk og et forskningsmæssigt perspektiv. Et praktisk perspektiv med Salling Groups, der i samarbejde med Leadership Pipeline Institute beskriver deres omfattende ledelsesudviklingsprojekt. Et forskningsperspektiv, hvor Professor Anders Fredriksen fra Århus Universitet giver os indblik i hvilke forskningsresultater og metoder, som giver os viden om effekterne af ledelsesudvikling.
På NOCA-mødet vil vi stille skarpt på tre afgørende effekter:
1) Ledelsesudviklingens effekt på at sikre organisationen en tilstrækkelig pipeline af kompetent ledelsestalent.
2) Ledelsesudviklingens effekt på at skabe produktive transitioner mellem organisationens ledelsesniveauer
3) Ledelsesudviklingens effekt på organisationens KPI’er og resultater
Joachim Nisgaard, Group Senior Director og Head of Talent Management & Learning hos Salling Group.
Anders Frederiksen, Institutleder på Institut for Forretningsudvikling og Teknologi, Århus Universitet samt leder Center for Corporate Performance (CCP).
Kent Jonasen, Global CEO og medstifter af Leadership Pipeline Institute. Mangeårig karriere hos A.P. Møller – Mærsk (1996-08).
Casen fra Salling Group giver indblik i en branche hvor forretningsfokus og effektmåling er en integreret del af dagligdagen. Casen er et samarbejde med Leadership Pipeline Institute og blev ultimo 2019 nomineret til EFMD Excellence in Practice Award.
Salling Group Casen
Over de sidste 20 år er antallet af Salling Groups butikker mere end fordoblet. Dette har betydet nye og mere komplekse lag af lederskab i organisationen. Samtidig har forholdsreglerne for detail ændret sig drastisk med længere åbningstider, yngre medarbejdere og flere deltidsansatte. I 2013 havde dette resulteret i en tre-benet udfordring med rekruttering, udvikling og performance. For at imødekomme disse udfordringer besluttede Salling Group at lave et konsistent ledertræningsprogram på tværs af alle ledelsesniveauer i alle 1500 butikker i Europa. På baggrund af dette kan de fastholde og udvikle talent i organisationen og derved forbedre performance og tilbyde en klarere karrierevej for deres ledere. I samarbejde med Leadership Pipeline Institute, har Salling Group startet ’Leadership Transition Program’ (LTP). Denne kortlægger hver lederrolle og definerer hvilken adfærd, der er nødvendig for performance i hver rolle. LTP har nu været anvendt i organisationen i 5 år, og over 2000 ledere har gennemgået træningen. Effekten er at fastholdelsen er øget og talent pipeline er forstærket.
Salling Group er en international dagligvarekoncern, der omfatter en række varehuse og butikskæder inden for detailhandlen, bl.a. Netto, Føtex, Bilka, Fætter BR og Salling. Koncernen er fondsejet og med ca. 1500 salgssteder, mere end 50.000 ansatte og en omsætning på 59,4 mia. kr. er det en af Danmarks største virksomheder.
Leadership Pipeline Institute er et globalt forskningsinstitut, som udbyder løsninger til anvendelsen af Leadership Pipeline-modellen. Modellen er implementeret i flere Fortune 500 virksomheder, som en infrastruktur for udvælgelse og udvikling af ledere på alle niveauer i organisationen.
Center for Corporate Performance (CCP)
CCP udfører forskning indenfor HR med det formål at forbedre virksomhedens performance. CCP laver forskellige studier af en række HR-initiativer såsom præstationsstyringssystemer, incitamentssystemer, brug af teams, fastholdelsespolitikker, medarbejderes jobtilfredshed, sygefravær, beskæftigelses- og lønstrukturer osv. Endvidere linkes disse initiativer til kunder, organisatorisk performance og bundlinjen.
Ønsker du af afmelde dig arrangementet, skal dette senest gøres et døgn før.
Der er et No-show fee på 500 kr. ekskl. moms.
Du kan læse mere om NOCAs tema ‘People Analytics’ lige her!