Om NOCA

NOCA's historie

 

Begyndelsen

I 2001 mødtes en række personer med tilknytning til HR, heriblandt Professor, Laurids Hedaa og Underdirektør, George Greibe, til en konference i København, hvor dialogen bl.a. faldt på behovet for at etablere et sted hvor viden og forskning indenfor ”Corporate Academies” kunne findes og deles. En sådan katalysator for samspil imellem forskning og praksis samt en inspirationskilde for strategisk kompetenceudvikling var absolut noget, der manglede i Danmark.

Det var i kølvandet på disse dialoger samt diverse fokusgruppeinterviews at foreningen DACA*PO – senere NOCA (Network of Corporate Academies) ved en stiftende generalforsamling den 19. marts 2002 så dagens lys. NOCAs bestyrelsesformand var ved foreningens start Søren Laursen, Dandy og næstformand Henrik Jespersen, Grundfos. 15. april 2002 blev navnet DACA*PO udskiftet til NOCA grundet ophavsretlige forhold.

I november 2002 blev NOCA’s første medlemsmøde afholdt på Poul Due Jensen Academy, Grundfos, hvor repræsentanter fra NOCA’s 7 medlemsvirksomheder (BRFkredit, DANDY, FLS Industries, Forsvarsakademiet, Grundfos, Handelshøjskolen i København samt Handelshøjskolen i Århus) deltog.

December 2002 fratræder NOCA’s første bestyrelsesformand og næstformand Henrik Jespersen, Grundfos, overtager formandsposten, som han holder frem til NOCAs 10 års jubilæum.

 

NOCA flytter til København

1. marts 2003 ansættes George Greibe som direktør for NOCA og foreningssekretariat blev således flyttet fra Herning til København. Det betød at regelmæssige medlemsmøder blev arrangeret, så NOCA medlemmer kunne mødes og dele viden og erfaringer fra forskning og praksis. I oktober 2003 flyttede NOCA ind i bygningen Kosmopol på Nørreport i København og blev lejer hos FUHU (nu DSEB), hvor NOCA stadig har til huse.

 

Udlandsrejserne starter

I 2004 arrangerede NOCA sin første medlemstur til Academy of Management (AOM) Annual Conference i USA. Planen var at denne tur kun skulle finde sted hvert andet år, men pga. den store tilslutning blev det besluttet, at medlemsture til AOM skulle være en årlig tilbagevende begivenhed.

 

Første temagruppe bliver skabt

2005 bliver første år, hvor NOCA kan tilbyde ”temagrupper”. Det opstår efter NOCA’s Årsdag med fokus på ”Talent Management”, som bliver NOCA’s første temagruppe.

Samme år introduceres studieture i Europa, og i 2005 går turen til INSEAD i Fontainebleu i Frankrig.

 

NOCA’s jubilæum og vækst

I 2012 fejrer NOCA 10 års jubilæum. Samtidig træder George Greibe tilbage som direktør for NOCA og Per Geisler Hansen bliver 1. maj 2012 direktør for foreningen. George Greibe forbliver fortsat en del af NOCA’s sekretariat.

I 2014 tiltræder Anne Bisbjerg Lee, Novozymes, som formand for NOCAs bestyrelse og Jan molin fra CBS afløser Henrik Holt Larsen som næstformand.

 

Forandringer i NOCA 2018

NOCA’s primære mål er at styrke HR til at kunne understøttede forandringer som skiftende tider kalder på. Organisationerne oplever markant ændrede krav til f.eks. agile samarbejdsformer, virtuelle teams, nye måder at forvalte sit arbejdsliv og nytænkning af HRs organisering og kompetencer. NOCA skal derfor kunne understøtte denne dagsorden, og blive endnu skarpere på at anvende digitale kanaler til at engagere og inspirere medlemmerne. I 2018 fratrådte Per Geisler Hansen NOCA, og Ulrik Brix Indtrådte som Netværkschef i stedet. Direktørrollen blev derfor nedlagt hos NOCA, således at Netværkschefen fremover får ledelsesansvaret.

 

Det nye sekretariat

NOCA har i 2018 gennemgået store forandringer, med henblik på at sikre at NOCA holder sig ajour med virksomhedernes behov. NOCA har derfor i 2018 budt velkommen til Netværkschef Ulrik S. Brix, Netværkskoordinator Marie Louise Gaardbo Pedersen, og studentermedhjælper Umkaltum Mohamed.

 

 

 

Lars Hoffmann

Ulrik S. Brix 

Ulrik kommer fra en stilling som medstifter af HR-analysevirksomheden Supana, hvor han haft ansvaret for drift og forretningsudvikling. Ulrik har igennem 15 år rådgivet HR-professionelle i store danske og internationale organisationer. Uddannelsesmæssigt er Ulrik cand.merc.HRM fra CBS og har tillige en PhD-grad i organisationsanalyse fra Institut for Organisation og Arbejdssociologi. 

 

 

Lars Hoffmann

Marie Louise Gaardbo Pedersen 

Marie Louise tiltrådte som Netværkskoordinator januar 2018. Hun blev færdig som Cand.Soc. i Human Resource Management fra CBS i oktober 2017. Tidligere har Marie Louise arbejdet hos Radiometer som HR-koordinator og har haft en lang karriere hos McDonald’s. Hos McDonald’s arbejdede hun blandt andet som manager, og løste opgaver i Marketingsafdelingen på hovedkontoret.

 

 

Lars Hoffmann

Umkaltum Mohamed

Umkaltum tiltrådte stillingen som studentermedhjælper hos NOCA i slutningen af 2018. Ved siden af arbejder hun som HR studentermedhjælper hos Region Hovedstadens Akutberedskab. Uddannelsesmæssigt studerer Umkaltum på Aalborg Universitet på kandidaten Læring og Forandringsprocesser.

 

 

 

Det siger vores medlemmer ...

  • Gennem NOCA har jeg fået et stærkt og relevant netværk i andre store virksomheder i Danmark. Her får jeg inspiration og sparring.

    Anne Bisbjerg Lee, Novozymes

  • NOCAs årsdag er den bedste konference jeg har deltaget i i årevis – både i indhold og form.

    Henrik Holt Larsen, CBS

  • NOCA´s netværk giver rigtig stor værdi både i mit job, men også til hele Sygehus Lillebælt

    Mette Jacobsen, Sygehus Lillebælt

NOCA viden

Læs mere

Network of Corporate Academies

Bliv en del af Danmarks førende HR netværk og skab øget værdi i egen organisation!

Log på

For at logge ind på NOCA.dk, skal du som NOCA medlem, benytte den mail adresse du har opgivet i NOCA, som brugernavn og der ud over det tilsendte kodeord. Har du problemer med at logge ind, kontakt da venligst webmaster på: noca@noca.dk
Glemt adgangskode? Klik her.

Få opdateringer og nyheder om NOCA's kommende aktiviteter. Tilmeld dig vores nyhedsbrev 'NOCAnyt' i dag!

Jeg giver samtykke til NOCAs brug af de data, jeg leverer, og jeg har læst NOCAs persondatapolitik.