Aktiviteter: Temaer

Gentænkning af forretningsmodeller gennem organisational development and design stiger markant, hvilket sætter nyt pres på HRs evne til at understøtte processer for organisationsudvikling. Altså er evnen til at klare både organisatoriske og adfærdsmæssige ændringer afgørende for HR’s fremtidige rolle.

Organisational Development & Design - NOCA

Temaet omfatter både de “hårde” elementer i en organisation (design) – strukturer, frameworks, systemer, politikker og metrics – og de “bløde” elementer i en organisation (development) – kultur, capabilities, værdier, adfærd og relationer.

Dette tema er for alle, men specielt designet til HR-profesionelle med ansvar for HR-strategi og HR procesudvikling. Også HR-profesionelle, der arbejder med change management, vil kunne drage fordel af dette tema.

Centrale spørgsmål

  • Hvordan kan HR bedst støtte gentænkning og udvikling af forretningsmodeller?
  • Hvordan kan HR bedst aligne processer og aktiviteter til virksomhedens business needs?
  • Hvad er ‘best practice’ for Organisational Development and design?

Centralt indhold

  • Business Strategy
  • Scenario Planning
  • Systems and Processes
  • Transformation

Centrale aktiviteter

Indenfor dette tema har vi på det seneste beskæftiget os med:

  • Virtual reality som HR- og kommunikationsværktøj

  • hvor vi sætter fokus på VR til at formidle komplekse budskaber og skabe læring og forandring. Det kan være svært for mange HR-afdelinger at se, hvordan VR kan bringe værdi til deres organisation. Men ser vi f.eks. på USA, så bruges VR mere og mere som et vigtigt element i forskellige HR-områder. Dette kan eksempelvis være rekruttering, onboarding og generel træning af medarbejdere.

  • Stress kan forebygges – kom så i gang!

  • hvor vi ser på, at stress er utrolig omkostningsfuld for virksomheder, men at der er hjælp at hente. Forskellige cases kan hjælpe med at beskrive hvordan man, både på det primære, sekundære og tertiære stadie, kan arbejde med at håndtere stressproblematikken i den gældende organisation.
  • Gamification og Design Thinking i globale lederprogrammer er et netværksmøde, hvor vi ser på, hvordan man anvender Gamification og Design Thinking til at skabe en global lederuddannelse, der kombinerer det bedste fra analog og digital læring i et program for 20.000 ledere i 30+ lande. Her ser vi bl.a. nærmere på arbejdet med ledelseskompetencer, samspillet mellem analoge og digitale platforme samt anvendelsen af spilbaserede værktøjer til involvering, refleksion og træning.
  • HRs rolle i krisestyring er et emne, som vi alle håber aldrig at skulle bruge til noget. Men sagen er den, at krisesituationer kan opstå pludseligt, og at vi derfor må være parate til at håndtere dem. Udfordringen med at identificere, forebygge og styre disse hændelser er derfor en væsentlig bekymring i mange organisationer. HR-funktionen har, i disse situationer, en afgørende rolle, ikke kun i beskyttelsen af de berørte medarbejderes velfærd og sikkerhed, men også for at understøtte organisatorisk effektivitet og eksekvering.

  • Kunstig Intelligens – trussel eller mulighed? er et møde, hvor som giver inspiration til, hvordan AI kan være med til at skabe revolutionerende forandring for både borgere og virksomheder. Vi ser nærmere på, hvad det egentlig er, vi kan bruge kunstig intelligens til, og hvor det kommer til at skabe værdi og forandring.

 

Er du interesseret i endnu mere spændende indhold? Læs mere om alle NOCAs 9 temaer her.

Temaets aktiviteter

tirsdag 17 aug 2021

Forretningsorienteret HR (Online)

Hvordan bidrager fremtidens HR-funktion bedst til de forretningsmæssige resultater? Dette har været et centralt spørgsmål  Læs mere
Organisational Development and Design, 
tirsdag 16 nov 2021

Future of Work (online)

The nature of work is changing. The digital transformation is replacing and redefining jobs as  Læs mere
Organisational Development and Design, 

Det siger vores medlemmer ...

  • Vi har haft stor glæde af NOCA-arrangementerne – både for egen udvikling, men i særdeleshed for vores kollegaer i de respektive teams, hvor de har kunne lære, sparre med andre og trykprøve idéer i fortroligt forum med andre. NOCAs arrangementer er konstant relevante ift. de HR-relaterede discipliner, der er ’oppe i tiden’, så vi har en oplevelse af just-in-time-arrangementer.

    Kristian Andrés, Head of People Development, Bestseller

  • I NOCA kan jeg dele viden og erfaring med andre store virksomheder – og fra helt andre brancher. Det giver mulighed for at spejle sig i, hvad andre gør; ny inspiration til at tænke på kanten af boksen og afprøve nye ideer; og ikke mindst giver det et netværk indenfor HR, der trumfer alt andet, man kan finde i Danmark. Der er en stor åbenhed og en overraskende høj grad af tillid på kryds og tværs – det er ret enestående.

    Mariane Therkelsen, Direktør Mennesker & Organisation, Region Nordjylland

  • Jeg får virkelig meget ud af NOCAs gode arrangementer, hvor både temaer og deltagerkreds passer mig rigtigt fint.

    Thomas Molin, Vicedirektør HR, Københavns Universitet

  • Hos NOCA oplever jeg altid en meget høj grad af faglighed og kvalitet. Og det er fantastisk at træde ind i et rum – virtuelt eller fysisk – hvor folk åbenhjertigt deler ud af erfaringer og udfordringer. Det er værdifuldt!

    Camilla Bille, VP People & Culture, Better Collective

  • Gennem NOCA har jeg fået et stærkt og relevant netværk i andre store virksomheder i Danmark. Her får jeg inspiration og sparring.

    Anne Bisbjerg Lee, Head of HR, LB forsikring

Network of Corporate Academies

Bliv en del af Danmarks førende HR netværk og skab øget værdi i egen organisation!

Log på

For at logge ind på NOCA.dk, skal du som NOCA medlem, benytte den mail adresse du har opgivet i NOCA, som brugernavn og der ud over det tilsendte kodeord. Har du problemer med at logge ind, kontakt da venligst webmaster på: noca@noca.dk
Glemt adgangskode? Klik her.