Det kan du opleve på NOCAs netværksmøder – glimt fra en dag hos Arla

the iceberg illusion
Det er årets første møde i gruppen for Employer Branding. Vi skal mødes hos Arla, hvor både de og Danfoss vil præsentere deres arbejde med at gøre deres medarbejdere til ambassadører for virksomheden. Hverken Arla eller Danfoss har endnu fundet ’den gyldne løsning’, men de er i gang og de rykker sig. De fortæller om de udfordringer, de er stødt på indtil nu, og lukker os helt ind i deres strategiske overvejelser.

Alle stole i lokalet er taget, og vi må hente et par ekstra så vi kan få plads til alle. I gruppen er vi enige om, at det er vigtigt, at bruge virksomhedens medarbejdere og ledere i arbejdet med Employer Branding – da de jo netop kan fortælle den gode historie om, hvorfor deres virksomhed er en attraktiv arbejdsplads.

”Men hvordan finansierer vi de nye projekter?” ”Og hvordan får vi lederne til at tage ansvar for virksomhedens employer branding?”

Spørgsmålene er mange og diskussionen summer. Vi bryder ud i mindre grupper, og diskuterer bl.a. hvad der skal til for at få medarbejderne med ombord på ideen om at være ambassadører, og hvordan vi kan holde liv i sådan et ambassadørprogram på længere sigt. Alle byder ind, og snakken i grupperne er engageret og passioneret.

Vi runder dagen af med at samle op på dialogen i grupperne. Der er kommet rigtig mange gode ideer frem på mødet, og vi er nu klar til at gå hjem og starte processen hjemme i vores virksomheder. Vi har ikke en færdig køreplan, men som vi talte om på mødet, så er det også helt OK.

Der kom dog nogle pointer frem på mødet, som vi alle var enige om. Heriblandt at et fokus på data er centralt. Ambassadørstrategier og brugen af sociale medier er stadig nyt for de fleste af os i HR, og det kan også virke en smule fluffy. Det er derfor essentielt, at vi begynder at indsamle og bruge den rette data. Både i forhold til, at kunne måle på effekten, men også til at argumentere for, hvorfor der skal afsættes finansiering til employer branding – og hvorfor det kan være en strategisk fordel for organisationen.

Ligesom på billedet med isbjerget handler det om, at når vi åbner op og fortæller om alt det der ligger bag ved vores successer og udfordringer, så får vi en langt mere nuanceret dialog og forståelse for hvad der sker – og hvordan vi kan omsætte det til noget brugbart i vores egne organisationer. I NOCA har vi erfaret, at vi sammen bliver stærkere gennem videndeling.

Tilføjet 27. februar 2017.

Network of Corporate Academies

Bliv en del af Danmarks førende HR netværk og skab øget værdi i egen organisation!

Log på

For at logge ind på NOCA.dk, skal du som NOCA medlem, benytte den mail adresse du har opgivet i NOCA, som brugernavn og der ud over det tilsendte kodeord. Har du problemer med at logge ind, kontakt da venligst webmaster på: noca@noca.dk
Glemt adgangskode? Klik her.